Bezpieczeństwo na eventach
Większość z nas, wychodząc codziennie z domu, nie myśli o tym czy wróci do niego cało i zdrowo. Wydaje się to być tak oczywiste, że zwyczajnie nie zwracamy na to jakiejkolwiek uwagi. Zadajmy sobie więc pytanie, czy udając się na event firmowy, koncert, mecz, piknik lub inne tego typu wydarzenie, choć na moment zastanowiliśmy się czy miejsce, do którego się udajemy, jest odpowiednio przygotowane i zabezpieczone? Bezpieczeństwo na eventach – co możesz zrobić by zadbać o uczestników wydarzenia, kilka praktycznych wskazówek znajdziesz poniżej.
Sezon pikników oraz imprez plenerowych już za pasem. Uznaliśmy więc, że warto już teraz napisać kilka słów o bezpieczeństwie na tego typu eventach, bowiem zwracanie większej uwagi na ten, jakże kluczowy aspekt organizowanych wydarzeń, leży w naszym wspólnym interesie.
Event to często wiele urządzeń elektrycznych i elektronicznych, setki metrów kabli, przedłużaczy, skrzynek prądowych, oraz wszelkiego rodzaju instalacji scenicznych, z ciężkimi konstrukcjami stalowymi i aluminiowymi włącznie. Przychodząc na event nie zastanawiamy się czy światła zamontowane nad sceną nie spadną nam na głowę, czy w trakcie przechodzącej burzy nie porazi nas prąd, czy dmuchaniec przy gwałtownym porywie wiatru nie znajdzie się na drugim końcu powiatu, lub też czy namiot cateringowy nie pofrunie razem ze stołami kilometr poza obiekt. Niestety zdarza się, i to nader często, że wielu organizatorów nie przykłada większej wagi do odpowiedniego montażu oraz zabezpieczenia urządzeń, które mogą wyrządzić krzywdę osobom przebywającym na terenie eventu. Niedopuszczalne jest myślenie na zasadzie „nic się nie stanie, jakoś to będzie, zawsze tak działaliśmy, przecież wcześniej nic się nie wydarzyło”.
Atesty, certyfikaty, regulaminy
Czy zastanawialiście się kiedyś skąd bierze się taka rozbieżność cen niektórych usług eventowych między różnymi dostawcami? A więc spieszymy z odpowiedzią? Chodzi o „jakość”, pod którym to słowem kryje się również należyty poziom bezpieczeństwa wyrażony w aktualnych certyfikatach bezpieczeństwa i atestach urządzeń. Szczególnie jest to ważne w przypadku urządzeń zwanych potocznie dmuchańcami, z których korzystają przede wszystkim najmłodsi uczestnicy. Użytkowane przez nas dmuchańce posiadają orzeczenia techniczne wydane przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych Urządzeń Rozrywkowych. Orzeczenia są wydawane na czas określony i wymagają odnawiania, poprzedzonego oględzinami osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia do przeprowadzenia tej czynności. W tego typu dokumentacji zawarte są wszystkie niezbędne wytyczne dotyczące prawidłowego użytkowania urządzenia, jak i również parametry techniczne. Dokumentacja obejmuje także między innymi namioty eventowe oraz cateringowe.
Wiele atrakcji wymaga również zamieszczania w widocznym miejscu regulaminów, w których zawarte będą punkty określające poprawne korzystanie z urządzenia (między innym ilość osób mogących jednocześnie przebywać na urządzeniu czy też konieczność pozostawienia biżuterii oraz okularów przed wejściem na urządzenie). Warto zwracać uwagę na ten aspekt, a także odpowiednio przeszkolić animatorów odpowiadających za stanowisko.
Urządzenia mocno wyeksploatowane, mimo tego, że wydają się działać bez zarzutu, mogą niestety niespodziewanie odmówić posłuszeństwa i narazić uczestników na nieprzyjemne zdarzenia, a organizatora na niepotrzebne kłopoty i dużą porcję wstydu. Agencje eventowe, które cenią jakość swoich usług, systematycznie wymieniają swój „park maszyn”, tak aby do dyspozycji korzystających dostępny był zawsze sprzęt o odpowiedniej jakości, w pełni sprawny i przede wszystkim cieszący oko swoim wyglądem. Oczywiście, można znaleźć na rynku urządzenia, które są wynajmowane za kwoty mocno odbiegające nawet od średniej, ale dobrze jest zadać sobie wówczas pytanie, czy warto podejmować ryzyko kosztem bezpieczeństwa, własnej reputacji i relacji z klientem.
Ubezpieczenie
Jednym z kluczowych elementów, bez którego praktycznie nie można zorganizować żadnego eventu jest ubezpieczenie organizatora w postaci odpowiednio przygotowanej pod kątem tej działalności polisy OC. W przypadku większych imprez (mowa tu o wydarzeniach o charakterze zamkniętym) warto też pomyśleć o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia NNW dla wszystkich uczestników. Wówczas kwota za osobę będzie oscylować w granicach kilku złotych, dobrze więc wcześniej ująć tą pozycję już wcześniej w budżecie.
Opieka medyczna
Bardzo ważnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest zabezpieczenie medyczne imprezy. Nawet w przypadku mniejszych realizacji dobrze jest zatrudnić medyka i umiejscowić w widocznym miejscu, tak aby był w pełni dostępny dla uczestników. Dzięki temu otrzymujemy dodatkową porcję spokoju, który w sytuacjach związanych z mniejszymi problemami zdrowotnymi (skręcenia, skaleczenia, stłuczenia), pozwala uniknąć niepotrzebnego stresu i przyjazdu karetki. Medyk na miejscu udzieli niezbędnej pomocy, a w przypadkach skrajnych, zabezpieczy odpowiednio osobę poszkodowaną do czasu przyjazdu służb ratowniczych z najbliższego szpitala. Ratownik medyczny nie będzie dużym kosztem, zaś zysk otrzymany z jego zatrudnienia na te kilka godzin może okazać się niewspółmiernie duży.
Obsługa
Najważniejszym elementem pozostają oczywiście ludzie, którzy posiadają niezbędne przeszkolenie, certyfikaty i uprawnienia, ale przede wszystkim nieocenione doświadczenie, zdobywane latami na setkach różnego rodzaju realizacji. Warto znaleźć też czas na odbywanie dokształcających szkoleń i wymianę międzyagencyjnych doświadczeń, dzięki którym możemy stale udoskonalać jakość naszej pracy, bowiem zawsze jest miejsce na wprowadzanie zmian jeszcze bardziej poprawiających bezpieczeństwo uczestników naszych imprez.
Do obowiązków obsługi należy stały nadzór na poprawnym użytkowaniem atrakcji przez uczestników. To na animatorach w znacznej części spoczywa odpowiedzialność związana z bezpieczeństwem osób przebywających na urządzeniach. Musimy pamiętać, że wielu uczestników naszych eventów nie zdaje sobie sprawy z czyhających zagrożeń, tak więc to my musimy im to bezpieczeństwo na eventach zapewnić, tak aby wszyscy po zakończeniu eventu wrócili szczęśliwi i zdrowi do swoich domów.
Zabezpieczenie i jakość urządzeń
Przebywając na wydarzeniu warto zwrócić uwagę na takie elementy jak odpowiednie zakotwiczenie dmuchańców oraz namiotów przy użyciu ilości lin oraz śledzi jakie przewidział producent. W opisanych wcześniej orzeczeniach technicznych widnieją zapisy stanowiące o tym, że w przypadku braku zakotwiczenia urządzenia zgodnie z instrukcją, uznaje się ja za niesprawne. TO jeden z kluczowych elementów by zapewnić bezpieczeństwo na eventach.
Newralgicznym punktem każdego eventu jest bezsprzecznie duża ilość przewodów elektrycznych. Należy więc je ukryć w taki sposób, aby nikt nie miał do nich dostępu. W przypadku pikników na terenie zielonym, po wcześniejszej zgodzie właściciela obiektu, warto wkopać kable zwyczajnie w ziemię. Rozwiązanie banalne i jednocześnie bardzo skuteczne. Jeśli nie jest to możliwe, należy w sposób optymalny ukryć wszystkie przewody, tak aby nie były one widoczne.Właściwe bezpieczeństwo na eventach pod kątem zabezpieczeń elektrycznych jest najważniejsze z punktu widzenia rodziców, których dzieci w ferworze zabawy nie zwracają uwagi na to co mają pod nogami.
Konieczne jest także wyznaczenie stref niebezpiecznych, w których umiejscowione są dmuchawy czy też agregaty prądotwórcze. Należy wówczas odgrodzić to miejsce w widoczny i klarowny sposób, na przykład biało-czerwoną taśmą, tak aby nie było wątpliwości, że jest to strefa odseparowana i poza obsługą nikt nie może w niej przebywać. Warto również uwzględnić postawienie przy takiej strefie kogoś z ochrony, gdyż nauczeni doświadczeniem doskonale wiemy, że czasami to czerwone oznaczenie bywa niewystarczające.
Niestety na rynku wciąż widzimy oferty wynajmu urządzeń, które swoje lata świetności mają już dawno za sobą. Dmuchańce bywają często zmurszałe, brudne, z uszkodzonymi mocowaniami do śledzi i właściwie w takim stanie nie powinny być już użytkowane. Wiele urządzeń elektronicznych, takich jak symulatory wyścigowe, czasem odmawiają posłuszeństwa w trakcie eventu, gdyż po kilku latach intensywnego korzystania przez uczestników, nie są już w stanie podołać kolejnym użytkownikom. Dlatego właśnie agencje eventowe powinny kłaść szczególny nacisk na sukcesywne odświeżanie swojego „parku atrakcji”, dzięki czemu urządzenia będą spełniały wszystkie normy bezpieczeństwa, a poza tym będą schludne, czyste i zachęcą uczestników do korzystania z nich w trakcie imprezy.
Oznakowanie eventu
Dobrze oznakowane miejsce eventu, przy użyciu odpowiednio rozmieszczonych i zaprojektowanych drogowskazów oraz tablic informacyjnych to element składowy, o których niestety często się zapomina. Uczestnicy imprezy powinni mieć możliwość sprawnego poruszania pomiędzy poszczególnymi atrakcjami oraz na każdym kroku być informowani, gdzie znajduje się punkt medyczny, stoisko z gastronomią czy toaleta. Nie można zapomnieć również o wyznaczeniu stref ewakuacji (odpowiednie tabliczki, informacja od konferansjera o miejscach zbiórki) oraz wyraźnego oznaczenia wszystkich wejść oraz wyjść. Jeśli to konieczne, należy też pamiętać o wyznaczeniu parkingu oraz skierować osoby do jego obsługi.
W przypadku większych eventów warto również pomyśleć o zorganizowaniu dobrze widocznego punktu informacyjnego, obsługiwanego przez osoby posiadające niezbędną wiedzę na temat odbywającej się imprezy.
Służby ochrony
Ostatnim i jednocześnie ważnym punktem, który chcieliśmy poruszyć, jest zabezpieczenie eventu przez służby ochrony. Nawet w przypadku mniejszych wydarzeń, na kilkadziesiąt osób, warto pomyśleć o wynajęciu pracowników ochrony, którzy zapewnią nam szybką neutralizację sytuacji spornych. Ochrona pozwala również wyeliminować problem związany z dostępem osób, które nie powinny przebywać na terenie wydarzenia.
Mając na uwadze wszystko co zostało wyżej opisane, postarajmy się zwracać większą uwagę na szeroko pojętą kwestię bezpieczeństwa na eventach. Często zdarza się, że budżetując wydarzenie kierujemy nasze zasoby w kierunku atrakcji i aranżacji, natomiast kwestia bezpieczeństwa pozostaje w planowaniu kosztów na szarym końcu. Postarajmy się więc zmienić nasz tok myślenia i zacznijmy traktować bezpieczeństwo na eventach jako stały i jeden z najważniejszych elementów projektowaniu wydarzenia.
Chcesz wiedzieć więcej na temat BHP eventów? Skorzystaj z naszego szkolenia – ucz się od praktyków jak zwiększać bezpieczeństwo wydarzeń https://fswo.pl/bhpeventow/ obserwuj nasz profil na fb by być na bieżąco z najnowszymi datami szkoleń https://www.facebook.com/fswoevents/