fbpx
Back To Top

Jak wykorzystać event do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju?

Event a zrównoważony rozwój?

Rok 2023 dobiega końca. Zanim wejdziemy w kolejny i przejdziemy do snucia firmowych planów na 2024, warto zdać sobie sprawę, że są pewne obszary, na które cały świat z pewnością będzie kładł coraz większy nacisk. Jednym z tych obszarów jest zrównoważony rozwój. Już teraz coraz więcej firm wdraża działania związane z dbałością o środowisko, ład korporacyjny oraz spójność społeczną. Trzeba mieć na uwadze, że w bliskiej przyszłości firmy nie tylko będą zwracać uwagę na przejrzystość działań w tych zakresach, ale także same starać się, by ich działania miały jak najbardziej zrównoważony charakter. Nasze dotychczasowe doświadczenie pozwala nam twierdzić, że event jest doskonałym narzędziem do podejmowania tego typu działań.

Jeden event, wiele okazji do zrównoważonych działań

Organizacja wydarzeń różnego typu to zawsze okazja do soft działań mieszczących się w sferze społecznej odpowiedzialności biznesu. Warto świadomie zaplanować i zabudżetować je na cały rok. Aby to zrobić, przyjrzyjmy się dokładniej inicjatywom, które możemy wdrożyć w event, by działać na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

 

Niezależnie od rodzaju wydarzenia, niemal na każdym evencie możemy zaaranżować akcje charytatywne, zbiórki, wymiany rzeczy. To proste rozwiązanie może przynieść kolosalne efekty i zaktywizować wiele chętnych do pomocy osobom w potrzebie. Pamiętajmy, że cel zawsze może być różny. Możemy pomagać domom dziecka, osobom starszym czy schroniskom dla zwierząt, ale możemy też wspierać osoby z zakładów poprawczych  i ułatwić im udział w powrocie do społeczności. Możliwości jest wiele. Dodatkowo, każdorazowo po zakończonym evencie, możemy odejść od utylizacji żywności, a zamiast tego przekazać ją potrzebującym lub bankom żywności. 

 

Elementem stanowiącym dodatkową atrakcję podczas wydarzenia, a przy tym promującym lokalny rynek, jest wykorzystanie produktów i usług od lokalnych dostawców. Lokalni przedsiębiorcy najczęściej prowadzą produkcję w sposób zrównoważony, co i dla nas, i dla środowiska jest kolejnym atutem. Może to być catering na evencie, atrybuty, z których słynie region czy sama lokalizacja eventu. Korzystając z takiego rozwiązania, dodatkowo ograniczamy logistykę. 

 

W naszej agencji traktujemy event jako doskonałe narzędzie do promocji zdrowia oraz odpowiedzialnych postaw proekologicznych i prośrodowiskowych. Projektując wydarzenia, każdorazowo staramy się zawrzeć w nich kwestie związane z ochroną zdrowia, środowiska i ekosystemów, sposobów na alternatywne pozyskiwanie energii czy oszczędności wody. Można robić to na różny sposób, ale zawsze należy pamiętać, by był to sposób angażujący, typu gra terenowa z wykorzystaniem tablic edukacyjnych i aplikacji, produkcja własnych soków przy użyciu energobików, warsztaty handmade. Propagowanie takich postaw na przykład podczas pikników rodzinnych, korzystnie wpływa na całe rodziny, a przede wszystkim buduje zdrowe postawy u najmłodszych. Dodatkowo zawsze rekomendujemy prowadzenie wewnętrznych programów health&safety, prowadzonych przy wykorzystaniu wewnętrznych platform, typu stworzona przez nas iplatform.app

Doskonałą okazją do promowania proekologicznych postaw jest team building. W zasadzie w każdy scenariusz team builidingowy możemy wpleść aktywności związane w pro-ekologicznymi postawami, łącząc elementy grywalizacji z troską o środowisko. W prowadzone działania możemy wpleść akcje związane z oczyszczaniem rzek i lądów, sadzeniem drzew, edukacją dotyczącą samodzielnej uprawy roślin lub kompostowania, łącznie gier terenowych z walorami edukacyjnymi.

Zrównoważony rozwój – uniwersalne działania na każdym evencie

Zaczynając od etapu planowania i budżetowania wydarzenia, warto pomyśleć o sposobach na ograniczenie ilości produkowanych materiałów marketingowych i papierowych. Materiały plastikowe możemy ograniczyć, zastąpić lub wykorzystać ponownie po realizacji eventu. Dokumenty papierowe da się niemal całkowicie wyeliminować, zastępując je dedykowanymi aplikacjami i platformami. Ilość dostępnych aktualnie na rynku nowych rozwiązań IT, pozwalających na przepływ informacji, wymianę dokumentów czy weryfikację osób wchodzących na wydarzenie pozwala nam odchodzić od standardowych drukowanych form. Sami stworzyliśmy narzędzie, dzięki któremu usprawniamy komunikację podczas wydarzenia oraz weryfikujemy uczestników za pomocą kodów QR – iplatform.app, i takie rozwiązania cieszą się coraz większą popularnością wśród naszych klientów. 

 

Nie zapominajmy, że jednym z 17 celów zrównoważonego rozwoju określonych przez ONZ jest równość płci, dlatego z przyjemnością rekomendujemy kobiety jako prelegentki na eventach. Jako agencja eventowa tworzymy bazę inspirujących kobiet, które zbudowały markę osobistą i mogą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Organizując konferencję, spotkanie biznesowe czy inne wydarzenie, zawsze rekomendujemy klientom prelegentki i prelegentów, a doświadczenie podpowiada nam, że głos kobiet jest zawsze chętnie słuchany. Naszym klientom sugerujemy także, aby poprzez wydarzenie przekazywać kwestie nierówności i promować wzajemny szacunek bez względu na płeć, wiek, rasę, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, narodowość, status ekonomiczny. Event jest doskonałą okazją do tworzenia możliwości doświadczania innych kultur. 

 

Istnieje szereg działań i rozwiązań, które są uniwersalne dla każdego rodzaju eventu. Poza nimi, pamiętajmy o działaniach must have, które zawsze muszą znaleźć zastosowanie. Takimi działaniami jest odpowiednie przystosowanie eventu do potrzeb osób niepełnosprawnych, także niewidomych i głuchoniemych, odpowiednia segregacja odpadów i odpowiedzialna utylizacja pozostałości oraz odpowiednie oznakowanie eventu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że olbrzymie znaczenie ma tutaj współpraca ze sprawdzonymi partnerami, wykazującymi dbałość o środowisko i działania na rzecz zrównoważonego  rozwoju. 

 

Na każdym etapie pracy przy projektach eventowych, pamiętajmy o rozwoju w obszarze gospodarczym, spójności społecznej i ochronie środowiska. Każde przedsiębiorstwo w łańcuchu dostaw powinno sukcesywnie realizować cele zrównoważonego rozwoju, wskazane przez ONZ. Wplatając zrównoważone działania w event, możemy w prosty sposób osiągać wymierne efekty. Ważne, by odpowiednio do tego podejść.