fbpx
Back To Top
Realizacja strategii wellbeingowych

Realizacja strategii wellbeingowych w przestrzeni korporacyjnej

Realizacja strategii wellbeingowych w przestrzeni korporacyjnej

Co w największym stopniu wpływa na absencję, dyspozycję i zaangażowanie w pracy? Zdrowie pracowników, ich kondycja fizyczna i ogólnie rozumiane samopoczucie. To właśnie dlatego w firmach coraz częściej wdrażane są strategie wellbeingowe. Ich celem jest poprawa stanu przedsiębiorstwa do takiego stopnia, by było przyjazne dla zatrudnionych w nim osób. Nasza agencja eventowa dostrzega zainteresowanie tematem także wśród swoich klientów. Jakie działania powinien obejmować wellbeing i jak wykorzystać go w działaniach eventowych?

Zawsze najważniejszy jest człowiek

Wellbeing to stan, o który powinniśmy dbać na co dzień, realizując go w pięciu sferach. Zostały one sklasyfikowane przez ekspertów i określone skrótem PERMA. Skrót składa się z pierwszych liter najważniejszych dla człowieka elementów:

P – (positive emotions) – pozytywne emocje – to emocje każdej z osób z zespołu, które wpływają na atmosferę w pracy,

E – (engagement) – zaangażowanie – jeśli wszystkie osoby w firmie wykonują swoje zadania z zaangażowaniem, widząc ich sens, to wzrasta poczucie satysfakcji oraz efektywność,

R – (relaionships) – relacje – dobre relacje z innymi dają komfort psychiczny i są wsparciem w trudnych chwilach,

M – (meaning) – poczucie sensu – wykonując zadania w pracy powinniśmy mieć poczucie, że są ważne i potrzebne,

A – (achievement, accomplishment) – osiągnięcia i docenienie – informacja zwrotna od przełożonych, wsparcie w trudnych projektach czy pochwała za dobrze wykonane zadanie mają kluczowe znaczenie dla samopoczucia pracowników.

Wellbeing w miejscu pracy przekłada się na zadowolenie, produktywność i ogólne efekty funkcjonowania całego zespołu. O zachowaniu wellbeingu możemy mówić wówczas, gdy pracownik realizuje swój własny potencjał. A także odczuwa zadowolenie i radość z pracy, a siebie uważa za osobę wartościową. Taki pracownik potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje odporność psychiczną,  nawiązuje z uważnością wspierające relacje, troszczy się o swoje zdrowie. Dlatego zdaniem naszej agencji eventowej FSWO, warto wdrożyć działania wellbeingowe w strategię firmy.

Wymierne korzyści wellbeingu

Trzeba pamiętać, że wellbeing w firmie to nie tylko dostęp do pakietów zdrowotnych czy karnetów na siłownię, które oferuje swoim pracownikom już niemal każde przedsiębiorstwo. Wellbeing w firmie to kompleksowe działania, które obejmują m.in. elastyczne godziny pracy, wsparcie psychologiczne, możliwość rozwoju na różnych płaszczyznach, przestrzeń na relaks, dostęp do rozwiązań profilaktyki zdrowotnej w pracy oraz poza nią. Jednym z celów, jakie warto wziąć pod uwagę w firmie, jest przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu pracowników i skutkom pracy w stresie.

Badania dowodzą, że 70 proc. pracowników uczestniczących w działaniach wellbeingowych zauważa większą satysfakcję z pracy niż ci, którzy nie biorą w nich udziału. 58 proc. informuje o mniejszej liczbie dni chorobowych. To też niższe koszty związane z absencją chorobową i zdecydowanie bardziej zadowolony i zintegrowany zespół. Dlatego eksperci podkreślają, że nacisk na tego typu elementy powinien być priorytetem, zwłaszcza w kontekście nowego pokolenia wchodzącego na rynek pracy, które zdecydowanie bardziej troszczy się o to, aby praca była tylko częścią ich życia.

Realizacja strategii wellbeingowych w eventach

Przygotowanie strategii wellbeingowej warto powierzyć specjalistom, ponieważ musi ona być dostosowana do specyfiki każdej firmy czy organizacji. Pomocą mogą być wprowadzone w firmie specjalne aplikacje czy platformy wellbeingowe, w których będzie można sygnalizować swoje potrzeby i w łatwy sposób, w jednym miejscu, mieć dostęp do wszelkich propracowniczych działań, które oferuje firma i jej partnerzy np. zniżki na zakupy, karnety itp.

Nasza agencja eventowa FSWO rekomenduje wdrażanie działań wellbeingowych również poprzez organizowane przez pracodawcę wydarzenia. To przede wszystkim poznanie i wsłuchanie się w potrzeby pracowników. Ciekawe eventy firmowe to okazja do lepszego poznania się w mniej formalnych okolicznościach, bezpośredniego poznania z kadrą kierowniczą i nawiązania relacji, które potem zaowocują w rozwiązywaniu zagadnień biznesowych. Wellbeing w praktyce podczas eventu może obejmować zajęcia aktywizujące dla pracowników: design thinking (dogłębne zrozumienie ich uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb oraz wspólne wypracowanie nowych rozwiązań, często wychodząc poza utarte schematy), pracowniczy savoir vivre, warsztaty przygotowania domowego spa czy kosmetyków, idei zero waste i upcyclingu, ciekawe zajęcia manualne rozwijające kreatywność np. robienie biżuterii, lepienie kubków z gliny i wiele, wiele innych.

Wellbeing podczas eventu to też połączenie aktywności, zaangażowania i grywalizacji w jednym programie czy wydarzeniu. Wśród aktywności, które z pewnością mają wymiar dostrzegający i realizujący potrzeby człowieka oraz świetnie integrujące zespół są też wspólne akcje charytatywne np. zbiórka krwi czy włączenie się w działania DKMS, przygotowanie wspólnej firmowej skarbonki WOŚP, objęcie wsparciem konkretnej osoby w potrzebie, uruchomienie w firmie systemu wsparcia w trudnych sytuacjach losowych pracowników. Warto też wdrożyć działania, które pozwolą postrzegać przedsiębiorstwo jako społecznie odpowiedzialne. Koncepcja CSR – Corporate Social Responsibility obejmuje działania, które poprawią świadomość i stosowanie praw pracowniczych, praw człowieka i troski o środowisko. To też uczciwe praktyki operacyjne, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Jak chcesz się dowiedzieć, jak ważna jest realizacja strategii wellbeingowych, skontaktuj się z nami!