fbpx
Back To Top

Czym jest efekt WOW w eventach?

Jeżeli coś jest bardziej niż super, coś przerosło oczekiwania, coś sprawiło zaskakującą radość, coś powaliło na kolana… jest WOW! Efekt WOW sprawia przyjemność, wywołuje poruszenie, pobudza wyobraźnię, zapada w pamięć. Mówiąc o efekcie WOW odnosimy się do emocji człowieka, tylko ta sfera jest w tym wypadku poruszana. Z kolei organizacja eventu opiera się na trafieniu w przestrzeń emocjonalną ludzi, dla których go organizujemy, dlatego przy projektowaniu wydarzenia należy aktywnie pracować nad wywołaniem efektu WOW.

Nie istnieje jednoznaczna definicja efektu WOW. Pomysł i zrealizowanie zamierzonego efektu zależy od indywidualnych potrzeb odbiorców. Efekt WOW stanowi nadprogramowe spełnienie oczekiwań klienta. Uzyskanie efektu WOW polega na stworzeniu pomysłu, który zaskoczy uczestników eventu, skutecznie zapadnie w pamięć, wywoła ogólne wrażenie i zbuduje pozytywny odbiór realizowanego wydarzenia. Niektórzy uważają, że efekt WOW stanowi kluczowy element event marketingu. Co jeszcze ważne – efekt WOW działa na dwa fronty – satysfakcjonuje i odbiorcę, i pomysłodawcę 😉

W branży czasami mówi się, że efekt WOW nic nie kosztuje. Czasami tak jest, a czasami, żeby zrobić WOW, trzeba zainwestować. Nie wszystko można, czy też trzeba, przekładać na dobra materialne. Niemniej jednak efekt WOW zawsze wynika ze szczerej sympatii do ludzi, z którymi się współpracuje i jest (niespodziewanie) zainicjowany przez zespół obsługujący event, celem sprawienia jego uczestnikom zwyczajnej radości, zaoferowaniem im czegoś, czego nie można dostać na co dzień.

Generalnie trudno jest scharakteryzować pojęcie pozostające tak naprawdę niezdefiniowane. Tym bardziej, jeśli dotyczy sfery emocji i uczuć. Możemy jednak z całą pewnością stwierdzić, że efektem WOW jest wszystko, co wykracza poza ogólnie przyjęty standard. Jako organizator eventów możemy także, na bazie doświadczenia i ciagłego zgłębiania branży, wyróżnić trzy elementy niezbędne do wywołania efektu WOW: po pierwsze – klient, po drugie – usługa, po trzecie – kreatywność, fantazja i proaktywność.

Żeby wywołać WOW, trzeba stale przyglądać się branży na całym świecie i obserwować pojawiające się nowości. Coś, co robiło WOW jeszcze w poprzednim kwartale, w tym może okazać się już passe i sztampowe. Każdy event musi wpisywać się w filozofię firmy. Żeby zebrać później gratulacje za organizację, agencja eventowa musi popisać się nowatorskimi pomysłami, innowacyjnymi rozwiązaniami, a w kwestii efektu WOW – odejściem od przyjętych schematów, a czasem nawet wyjściem poza pewną strefę komfortu.

Przygotowując się do organizacji eventu poznajemy cele i potrzeby klienta oraz grupy docelowej, dla której wydarzenie ma zostać przygotowane. Wykorzystując całe pokłady swojej empatii, „wchodzimy w skórę” zarówno klienta, jak i uczestników eventu, staramy się jak najlepiej zrozumieć ich oczekiwania i znaleźć najlepsze, w pełni satysfakcjonujące rozwiązania. Wszystko jest dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, podopinane na ostanie guziki, perfekcyjne (nie bójmy się użyć tego określenia), ale tym samym też… przewidywalne. Przewidywalne dla nas i dla naszego odbiorcy – co stanowi o profesjonalizmie firmy eventowej, niemniej jednak warto byłoby zaskoczyć czymś klienta i uczestników eventu, wywołać tzw. „opad szczęki”, „oczy jak 5zł” i niezapomniane wrażenie. I w tym momencie warto w organizowany event wpleść efekt WOW!

Pomysł na wywołanie efektu WOW pojawia się z chwilą zrozumienia grupy docelowej. Efekt WOW może wywołać samo miejsce, w którym organizowane jest wydarzenie. Dla przykładu – zamiast sali konferencyjnej czy bankietowej – może to być Muzeum Lotnictwa, teatr, opera, stare zakłady przemysłowe, Muzeum Sztuki Japońskiej… Jeśli nie miejsce, to aranżacja lokalizacji lub przestrzeni – podświetlane meble, przełamywanie barw, zastosowanie najnowszych rozwiązań technologii oświetleniowej i multimedialnej w celu osiągnięcia niesamowitego obrazka – wykona doskonałą robotę. Taki efekt mogą dać także ludzie – wybitni, wszystkim znani konferansjerzy, celebryci, gwiazdy sportu („Drodzy Państwo, już za moment na naszej scenie pojawi się… !”) czy dodatkowy support. Dużą popularnością i dużym WOW cieszy się mapping -trójwymiarowy pokaz łączący światło, obraz i dźwięk. Wykorzystując potencjał płynący czy z miejsca eventu, czy z okoliczności przyrody, czy liczebności uczestników organizowanego wydarzenia można osiągnąć zamierzony efekt poprzez animacje, pokazy konfetti czy baniek mydlanych, pirotechniczne show, wywołanie ciężkiego dymu, wszelkiej maści efekty specjalne. Bez wątpienia stały, szybki rozwój technologii wspomaga działania agencji eventowych, które mają co raz szerszy wachlarz wyboru atrakcji – dla przykładu technologia D3 pozwalająca na pracę z rekwizytami, ekranami LED, przestrzeniami, projekcją, oświetleniem scenicznym z elementami poruszającymi się na scenie.

Swoją rolę na tej płaszczyźnie spełniają także praktyczne gadżety czy przygotowane brandowe gratisy lub upominki. To może wydawać się zaskakujące, ale doświadczenie pokazuje, że w otaczającej rzeczywistości – życia na pełnych obrotach, z laptotem w ręce i telefonem przy uchu, każdy human touch jest bardzo dobrym pomysłem na wywołanie WOW. Uzyskanie efektu WOW powoduje zadowolenie klienta, które z punktu widzenia organizatora eventów jest najważniejsze.

Na tegorocznej konferencji Stowarzyszenia Branży Eventowej padło stwierdzenie, że efekt WOW osiągany jest także poprzez kampanie społeczne, które dzięki wzbudzaniu silnych emocji szybko uzyskują efekt. Czasami trzeba wyjść poza pewną strefę, aby uzyskać niesztampowy cel.

Efekt WOW może być także znakomitym kołem ratunkowym w sytuacjach, gdy podczas eventu coś z niespodziewanych, niemożliwych do przewidzenia przyczyn wymyka się spod kontroli. Wówczas należy zaproponować pomoc z nawiązką.

W evencie trzeba połączyć wiele różnych elementów w jedną całość. Kompleksowa organizacja eventu wymaga od firmy eventowej kreatywności, wizji, fantazji oraz proaktywności. Efekt WOW jest jednym z takich elementów, zindywidualizowanym do potrzeb konkretnego klienta. Dzięki działaniom tego typu klient oraz uczestnicy eventu otrzymują 100%, uzyskują pełną satysfakcję i zadowolenie, i… coś więcej. Czymś więcej może być szczery uśmiech radości, owacje na stojąco, łezka wzruszenia, zrywanie boków ze śmiechu. Dzięki temu event zapada w pamięć wszystkich uczestników. Można powiedzieć, że efekt WOW to swego rodzaju niespodzianka, a kto nie lubi niespodzianek?

Praca nad efektem WOW to także wyraz zmotywowania firmy eventowej. Zrobienie kroku dalej i odejście od pewnych przyjętych szablonów stanowi o stałym podwyższaniu standardów. Efekt WOW charakteryzuje ludzi z pasją.

Post a Comment